Livet på en kylskåpsdörr - Alice Kuipers

Det här är en av böckerna som bara råkade hoppa upp i handen på mig igår när jag var på biblioteket sist. Den bara flöh in i näven, följde med mig hem och lästes sedan i rasande fart direkt vid köksbordet. Boken är ptroligt lättläst eftersom den är uppbyggd på att varje sida ska vara en post-it lapp. Ett nytt intressant upplägg på en bok tycker jag.


En annorlunda och gripande roman om en ensamstående mor och hennes tonårsdotter

Jag behöver inget sommarlov.
Jag vill bara att du ska bli frisk.
Puss och kram
Claire

Claire är femton år och uppslukad av tonårsvärldens alla bestyr: killar, skola, kompisar. Hennes mamma är ensamstående med heltidsjobb och alla hushållssysslor. De bor under samma tak men hinner sällan ses, oftast blir det istället korta meddelanden på kylskåpsdörren.

Men en dag drabbar verkligheten dem med full kraft. Claire och hennes mamma tvingas omvärdera hur de lever och inse att relationen mellan är oersättlig.

Tyvärr förlorar boken lite på post-it systemet eftersom jag vill veta mer om allt som händer runt omkring. Jag vill ha en bild av hur de ser ut i huvudet vilket är svårt att få när språket är väldigt direkt. Lets face it. Post-its används för att ge information, inte för att beskriva hur man ser ut.

Boken berättar en sorglig men samtidigt fin historia om Claire och hennes mamma och hur en vardag kan förändras drastiskt på kort tid. Det gäller att ta vara på tiden man har tillsammans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0