Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö - Håkan Nesser

För jobbet har jag nyligen läst ut Kim Novak. Vi har den i klassuppsättning och jag funderar på att använda den i en årskurs åtta. Dessutom har vi boken i lättläst version där den heter det fruktansvärda.

En sommar i Närke i början av 60-talet. Det blir en hård sommar, säger den 14-årige Eriks far. Och det blir det.
Pappan är väktare på stadens fängelse, mamman är allvarligt sjuk, döende i cancer. Medan pappan arbetar och mamman är kvar på sjukhuset ska Erik, tillsammans med sin tio år äldre bror Henry, frilansjournalist med författarambitioner, och sin kamrat Edmund, tillbringa sommaren i Genesaret; det är inte den berömda sjön det är fråga om i det här fallet, utan så kallas familjens sommarstuga, belägen någonstans i de närkingska skogarna.
Det börjar som det ska, med bad och sol och loja sommardagar, avlösta av nattliga utflykter för att länsa traktens tuggummiautomater. Men varför föddes Edmund med sex tår på varje fot? Och vad är det för bok som Henry skriver?

Det blir också en sommar då den pockande sexualiteten och dödens närhet gör sig påminda. Betraktandet och initiationerna i vuxenlivets mysterier, inte minst de sexuella, accentueras när Henry inleder ett förhållande med Ewa Kaludis, ett blont bombnedslag (inte olik en viss Hollywoodstjärna) som under den gångna vårterminen varit pojkarnas vikarierande lärarinna och som kommit att förkroppsliga deras erotiska drömmar, givit dem en första inblick i vad livet har att erbjuda. Allt laddas upp, allt stegras tills Det Fruktansvärda inträffar, en ödesdiger händelse som ska kasta långa skuggor över Genesaret och över staden på slätten, över Eriks framtid och de människor han älskar.

Boken tar upp en hel del intressanta ämnen man kan jobba med i skolan. Till exempel pubertet, 60-talet, misshandel, sjukdom i familjen och kärlek. Dessutom kan man jobba en del språkligt med boken. Jag tycker det finns många fina beskrivningar och en del ordval jag skulle vilja diskutera med eleverna. Försöker författaren använda språket för att beskriva 60-talet?

Själv så gillar jag Novak och jag gillar Nessers sätt att bygga upp storyn. Samtidigt som det är en skildring av en kritisk punkt i Eriks liv är det också en historia om en familj och en morshistoria. Berättelsen går i ett sakta mak och allting leder så småningom fram till "det fruktansvärda". Nesser är bra på att få med sig läsaren in i hans värld med hjälp av målande beskrivningar och ett bra språkbruk.

Boken har vi som sagt även i lättläst version som heter "Det fruktansvärda" Det är bra att boken finns, men jag stör mig något på upplägget av texten i den. Istället för att bara göra om språket till ett mer lättläst, ändrar de också på dispositionen av texten och stycker upp den i diktform istället. Inte bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0