Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson

Boken med den långa, skumma, men intressanta titeln är ett recentionsex från piratförlaget som jag läste ut för ungefär en vecka sen. Jag hade inga som helst förväntningar på boken. Föll lite för titeln och bestämde mig för att försöka mig på den. Det ångrar jag verkligen inte. Boken berättar om pensionären Allans liv både det som han har levat och i nutid. Allan har hamnat på ett ålderdomshem för att enligt honom själv avsluta sitt liv. Men livet har ingen lust att avslutas. Allan fyller tresiffrigt på hemmet och bestämmer sig där och då att han har ingen lust att fira hundraårsdag och kliver helt sonika ut genom fönstret och går mot busstationen. Där träffar han på en skum filur som på ett hotfullt sätt ber Allan att passa filurens väska. Allan gör detta, men tar sedan väskan med sig på bussen när den anländer. Detta startar en spännande jakt genom Sverige där Allan stöter på medhjälpare och blir jagad av både bus och polis.

Boken berättar två historier paralellt. Den om Allans uppväxt och liv. Samt den om hans flykt från hemmet och vad som händer under den resan. Vi får följa världens historia ur Allans prespektiv (och Allan han har råkat i de mest pekära situationer). Boken är, trots allvarliga händelser, hela tiden lättsam, humoristisk och lite ironisk emellanåt. Dessutom har Allan en helt underbar förmåga att hela tiden landa på fötterna. Vad han än tar sig för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0