Tornrummets hemlighet - Niklas Janz

Det blir inget boksamtal för min del om den här boken idag, men det hindrade mig inte från att läsa ut tornrummets hemlighet. Boken är Niklas Janz debutbok och så som boken slutade är jag beredd på en serie av böcker av Janz.

Boken handlar om Mirijam som efter många svåra år med mobbning som sedan urartat tillsamman med sin familj flyttar till en ny stad för att börja om. De flyttar in i ett gammalt hus med en intressant historia och ett annorlunda tornrum. I det tornrummet finner Mirijam 12 böcker skrivna av en pojke, Milan, som bodde i huset några år tidigare. Boken avslöjar en annorlunda värld i drömmars land. I böckerna beskriver han sina märkliga drömmar - till en början spännande och fantastiska men så småningom allt mer oroande, ja rent av farliga. Mirjam bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hände med Milan och dras med i ett äventyr på gränsen mellan dröm och verklighet, där Milans drömvärld på ett kusligt sätt tycks gripa in även i hennes eget liv.

Boken är uppbyggd som en fantasybok där första delen av boken till stor del består av att få en överblick över personer, miljöer, vänner och fiender. Delen är egentligen inte på något sätt tråkig, utan ganska intressant, men just under den här delen upptäcker jag att mina tankar lätt vandrade vidare på annat och jag råkade även somna ifrån boken en gång. När man väl har kommit förbi den här delen tycker jag boken blir riktigt spännande och en riktig bladvändare. 

Boken är sagd att rikta sig mot högstadiet och jag är beredd att hålla med. Dock skulle jag ge den här boken till en elev med ett fantasyintresse och som känner till upplägget på en fantasybok eller till en van läsare. En ovan läsare tror jag lätt kan fastna just i den första delen då inte så mycket saker händer. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0