Tankar från sängkanten - Marian Keyes

Under en månad ungefär har jag haft Tankar från sängkanten liggandes på nattduksbordet som extraläsning. Boken är en samling av kåserier, betraktelser och noveller. En del saker har publiserats i olika tidningar eller på internetsiter och en del har aldrig blivit publicerat.

Boken är en lättsmält blandning av betraktelser om såväl famij och goodwill projekt som smink och kläder. Det som jag tycker är skönt med den här boken är att det är väldigt lättsmält och ingentinge du behöver komma ihåg senare. Den här boken passar prefekt som nedvarvning efter en stressig dag eller om du behöver läsa några rader innan du lägger dig.

I slutet av boken är åtta noveller tillagda. Dessa tycker jag är typiska Marian Keyes böcker, bara i ett kortare format. Tre av dem föll jag för:

Grace
Grace är en ängel som skickats till Los Angeles för att lära sig vilka de sju dödssynderna är samt uppleva dem. Grace är inte den smartaste ängeln i himlen och missuppfattar till exempel dödssynden avund då hon råkar stöta på en parfym med samma namn. Annorlunda och komisk.

Sanningen finns där ute.
Ros kommer med ett flyg från London och Biz landar samtidigt sin farkost efter att ha kört vilse i rymden på flygplatsen i Los Angeles. Av en slump hamnar Biz, som gjort sig osynlig, i samma taxi som Ros. Han slås direkt av den sorgsenhet som omgärdar Ros och han blir nyfiken på varför hon är så ledsen. Biz bestämmer sig sedan för att hjälpa Ros att komma vidare i sitt liv och nå sina mål. Visst blev jag skeptisk till att blanda in utomjordinar men den här är av det charmiga slaget.

Under
Laura ligger på sjukhuset i koma och vill inte alls vakna. In och ut ur hennes rum springer dagligen familjemedlemmar, vänner och hennes man. Alla vill att hon ska vakna och försöker att stimulera henne genom att spela musik. Dålig musik enligt henne själv. Men allt står inte rätt till i hennes relation till sin man. Det finns anledningar till att Laura ligger i koma. Den här novellen ville jag inte skulle ta slut. Den här ville jag ha som en roman. Kommer Laura att vakna upp. Vad kommer hända med hennes liv. Grr jag vill veta mer!


Jag har placerat min blogg i Kungälvbloggkartan.se!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Åh, det låter härligt. Jag älskar Keyes böcker just för att de är så lättätna. Utan att för den skull vara något dåligt. Ungefär som en smaskig köttfärssås och spagetti. :)

Väntar på att "På sängkanten med Marian Keyes" ska dimpa ner i brevinkastet. Har bjudit hem den på Tradera.

2009-05-22 @ 20:16:28
URL: http://www.mikaelastigsdotter.blogspot.com
Postat av: Vixxtoria

Jag är inte särskilt förtjust i just Kayes, men jag gillar ditt uttryck att du hade den på nattygsbordet som "extraläsning". Hur definieras det? Hur vet man vilken (av alla böcker jag brukar hålla på med samtidigt) bok som är just extraläsningen? Är det alla böcker som är uppslagna i huset, och som jag för tillfället inte läser ;-)

2009-05-25 @ 14:35:57
URL: http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/
Postat av: Sofie

Vixxtoria: Jag är en sådan som måste läsa några rader innan jag somnar på kvällarna. Ibland orkar jag inte ge mig på vad som helst och då kan det vara skönt att ha en novellbok á la Keyes som är lättsamt och "lättätet". Som en tidningsartikel ur Glamour eller Klick. Lite extraläsning vid sidan av helt enkelt ;)

2009-05-25 @ 15:38:39
URL: http://sofiemarika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0