Biblioman eller bibliofil?

Två intressanta beteckningar på oss som faller inom bokbloggskategorin. Vilken passar bäst in på dig?

Bibliomani
(af grekiskans biblion, bok, och mania, galenskap), bokvurmeri, passionerad drift att samla böcker, inte så mycket för deras inre värde (vilket är fallet med en bibliofil) som för deras sällsynthet eller andra mera tillfälliga egenskaper (tryckta på pergament, siden eller skrivpapper, försedda med dyrbara band, breda marger och så vidare). Lätt bibliomani kan övergå i ett klart sjukligt begär att äga böcker. Det finns exempel på hur bibliomaner mördat för att få tag på vissa böcker. En person som lider av bibliomani kallas för biblioman.

Bibliofili
(av grek. biblion "(liten) bok" och philos "vän"), är en beteckning för en människas kärlek till eller vurm för böcker. En bibliofil är en bokvän, bokälskare, boksamlare. I sistnämnda bemärkelse förväxlas ordet ofta med biblioman. Både bibliofilen och bibliomanen samlar böcker, men den förre fäster sig därvid i synnerhet vid deras innehåll och samlar huvudsakligen i vetenskapligt syfte, varemot bibliomanen mera fäster sig vid böckernas yttre egenskaper, såsom deras sällsynthet.

Jag tror jag tillhör den senaste kategorin. Jag kan nämligen göra mig av med böcker som jag inte kommer att läsa eller som inte föll mig i smaken. I min bokhylla vill jag bara ha böcker som jag gillar. Förklaringarna är tagna från wikipedia.


Kommentarer
Postat av: Magix

Tack för klargöringen!!

Jag är helt klart en bibliofil!

2009-05-18 @ 20:07:09
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Linnea

Jag är nog inget av det. :) Visst älskar jag böcker, men bara att läsa - inte att äga/samla. :)

2009-05-19 @ 10:39:53
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Maja

Kanske lite av båda...Fast innehållet är oftast viktigast....och jag har inte tagit till några extrema metoder för att få några böcker i min ägo..

Men det händer att jag köper en och annan bok för att den tilltalar mig estetiskt.

Se bara på den här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185133930

Kokböcker kan jag också känna ett starkt begär till ;-)

2009-05-19 @ 12:04:38
Postat av: Vixxtoria

Bibliofil med lite maniska drag.

2009-05-20 @ 06:46:27
URL: http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0