Pontus 4 stygn i huvudet - Johan Unenge

I boken får vi följa Pontus som är 13 år. Pontus pappa har precis träffat en ny tjej, Pontus har hittat ett nytt gäng och skata med plus att han är ihop med sin drömtjej. Boken är en fortsättning på boken Pontus 4 meter över marken och det märks. Det känns nämligen inte som att jag kommer in i boken riktigt och får något grepp om den. Namn nämns och det känns inte som jag får en riktig röd tråd genom allt. Kanske hade jag förstått den bättre om jag läst den första boken om Pontus innan.

Pontus liv har aldrig tidigare varit så bra. Varje dag skatar han på nya skatespots. Och dessutom tillsammans med ett gäng skatare. Och så har han Jenny. Tjejen som han drömt om. Men ibland känns avstndet till de andra åkarna omöjligt långt. Ibland känns det som Jenny hellre är med de andra skatarna än med Pontus.

Mycket har hänt för Pontus, som vi mötte första gången i "Pontus 4 meter över marken". Han har blivit ihop med Jenny och även om det är läskigt och pirrigt och han inte vet hur han ska bete sig så är det härligt. Sina skateboardskompisar ser han nästan aldrig för nu är han tillsammans med Jennys gäng, streetåkarna. Där är flera av killarna så duktiga att de är sponsrade, så Pontus känner sig rätt osäker, men han har blivit en mycket bättre skatare. Det handlar om Pontus, Jenny, kompisar, skateboard... och som en självklarhet i bakgrunden finns snälla och välmenande pappa (som även han finner kärleken), storasystern som precis har flyttat hemifrån, mamman som dog för tidigt. Böckerna om Pontus är så bra att de kommer hitta läsare hos alla pojkar och flickor i nedre tonåren. "Så Johan Unenge - dröj inte för länge med att skriva mer om Pontus, Jenny, Conny och de andra!" Bohuslänningen om "Pontus 4 meter över marken"

Om jag fick bestämma vet jag inte om detta är en av böckerna som jag velat ha med i boksamtal då det så tydligt är en fortsättning på en annan bok. Helre ser jag då bok ett som en kandidat. Detta ska jag och bibliotikarien K diskutera i eftermiddag :D


Kommentarer
Postat av: Boktokig

Jag håller med om att det är extra tråkigt när ett bokomslag är förstört eller trasigt när det ingår i en serie. Håller med din sambo! Slöseri med papper och de kan trycka direkt på boken istället!

2009-03-10 @ 18:19:53
URL: http://boktokig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0