Läser du klassiker?

Eller säger du bara att du har läst men inte gjort det? Om du gör det så är du faktiskt inte ensam, utan en av många. I Storbritannien ljög till exempel hela 42% om att ha läst Orwells 1984. Detta står att läsa nu i veckan i en artikel på DN.

Varför ljuger man då om klassiker? Status naturligtvis. Att säga att man läst vissa böcker imponerar på folk, trots att man egentligen inte tycker att de är så fantastiska. Det leder oss naturligtvis till frågan om en litterär kanon. Är en del litteratur bättre att läsa än annan? Vem avgör vad som är bra eller dåligt? Ska man gå på den stora massan borde ju snart Milleniumtriologin räknas som en modern klassiker. Eller är det en speciellt tillsatt grupp som bestämmer?

Har jag läst 1984? Nej det har jag inte och om jag ska vara helt ärlig så lockar den mig inte just nu heller. Någon dag kanske, när andan faller på. Dock kan jag skryta med att jag läst Romeo och Julia på originalspråk. Svår att komma in i men vilket vackert språk!



pssst! Varför står inte världsbokdagen med i almanackan. Nu har man ju missat den :(


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag brukar läsa halva

2009-03-13 @ 15:35:35
Postat av: Mia W

Jag undrar vad som räknas som klassiker. Jag antar att Dostojevskijs Brott och straff gör det!



Besök min blogg och lämna gärna ett spår!



MVH

2009-03-13 @ 15:37:01
URL: http://www.hejmia.se/
Postat av: Inga-Lina

Haha, det var en rolig grej du tog upp;) Men jag har faktiskt läst dem alla:))) Även "1984" - fast inte har livet blivit lättare för det:(

2009-03-13 @ 16:03:29
URL: http://inga-lina.bloggagratis.se
Postat av: Maja

Världsbokdagen är så vitt jag vet den 23 april i år så då har du ju inte missat den :-)



Du får välja kalender med omsorg...står i min ;-)



Jag föredrar blandad läsning, klassiker och nytt lätt och tungt. Kan bli rikigt irriterad på en del "snobbläsare" och som sagt vem avgör vad som är värt att räknas som klassiker?

2009-03-14 @ 18:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0