Flickorna från Riyadh - Rajaa Alsanea

Mamma köpte den här boken på någong rea någonstans utan sina läsglasögon men kom senare fram till att detta inte var en bok för henne, så hon gav den till mig. Jag började läsa den i veckan och tyckte den var rörig. Jag hade svårt att följa vem som var vem och vad handligen egentligen var. Jag hade bara tänkt att läsa ett kapitel till för att ge den en chans och sedan lägga den i min tänker inte läsa, vill någon annan ha den hög. Tji fick jag, för jag fastnade rejält i boken efter det och har nu läst ut den.

Vi får följa fyra vänner i Saudiarabien genom en anonym flickas brev som utkommer varje vecka. Breven berättar om de fyra väninnornas jakt efter kärleken, kultur och hur de försöker leva sina liv så som de vill utan att bryta f7på de traditioner som de är uppvuxna med.

Förbjuden kärlek och passion trotsar sträng saudisk tradition!

Varje vecka efter fredagsbönen, cirkulerar ett e-brev mellan en grupp prenumeranter i ett omfattande onlinenätverk. Genom detta brev får vi under ett år följa fyra universitetsstuderande ur Riyadhs övre samhällsskikt: Gamra, Michelle, Sadim och Lamis. Det blir en avslöjande inblick i deras liv. De är uppslukade av Sex and the city, att dejta och att smyga bakom föräldrarnas ryggar i ett samhälle präglat av stränga kulturella traditioner.                      

Möt fyra unga kvinnor vars moderna livsstil skapar förvecklingar men också inspirerar dem till självständighet. Eviga kulturella konflikter understryker svårigheterna att vara en ung, modern och välutbildad kvinna på 2000-talet i en värld så djupt rotad i ett ålderdomligt sätt att leva.


Stor del av boken tas upp av män och deras betydelse i tjejernas värld vilket man kan störa sig lite på, men samtidigt måste man tänka på att i den kulturen handlar en stor del av en flickas liv om att gifta sig och skaffa barn. Det är i alla fall så som jag uppfattar boken. Jag tycker att boken ger en bra inblick i Saudisk kultur på ett sätt man annars inte möter den på. Intressant och läsvärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0