Eclipse - Stephenie Meyers

Tredje delen i twilightserien avverkad och här börjar det dra ihop sig och bli riktigt spännande. Den här delen är definitivt en av de mer spännande böckerna just när det gäller kampen mellan vampyrer och varulvar samt vampyrer emellan. Dock tycker jag att kärlekshistorien stagnerar något i den här boken.

"Bella?" Edwards mjuka röst hördes bakom mig. Jag vände mig om och såg honom jogga uppför trappan, med vindrufsigt hår efter att ha sprungit. Han omfamnade mig genast, precis som på parkeringsplatsen, och kysste mig igen. Kyssen skrämde mig. Den var för laddad och hans läppar pressades alltför hårt och desperat mot mina - som om han var rädd att vår tid höll på att rinna ut.

En våldsam seriemördare härjar i Seattle och en ondskefull vampyr fortsätter sin jakt för att ta ut sin hämnd på Bella som åter igen befinner sig omgiven av fara. Samtidigt tvingas hon att välja mellan sin älskade Edward och sin vänskap med Jacob. Och hennes val riskerar att blåsa liv i den urgamla kampen mellan vampyrer och varulvar.

Men Bella har också ett annat val att göra - valet mellan liv eller död.
Men vad är vad?


Ännu en gång irriteras jag tyvärr av Bellas totala besatthet av Edward trots att den får en oväntad vändning i den här boken. Bella kan inte fungera utan Edward och det stör mig något att hon inte försöker vara en stark ung tjej utan hela tiden är i beroendeställning till Edward. Kärleken dem emellan får som vanligt ganska stor uppmärksamhet och jakten på den ondskefulla seriemördaren får inte riktigt så mycket uppmärksamhet som jag skulle vilja ha.

Som vanligt använder sig Meyers av ett drivande språk som gör att boken är välidgt lättläst och det är svårt att lägga ifrån sig boken när man väl kommer in i den. Tyvärr är det ingen bok som stannar kvar hos mig efteråt. Om det beror på höga förväntningar innan jag läste den eller för att det helt enkelt inte är min sorts bok kan jag inte svara på. Jag ser definitivt varför ungdomar, och då framförallt tjejer gillar böckerna. Den innehåller en klassisk kärlekshistoria mellan den starke dominante mannen och den trånande tjejen och svartsjukedramat med "den andre".

Definitivt läsvärd, en trea, men jag sällar mig inte riktigt till hallelujah kören.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0