Det tolfte kortet - Jeffery Deaver

Boken införskaffades för en liten summa på någon utförsäljning någonstans. Det jag fastnade för var författaren eftersom jag gillade I samlarens spår plus att baksidetexten lät riktigt spännande. Och boken håller hela vägen. Den är inte lika mörk som i samlarens spår utan mer kall och beräknande

En ung svart flicka blir brutalt överfallen när hon sitter på ett arkiv i New York och försöker ta reda på vad som hände en av hennes förfäder, en frigiven slav som stod anklagad för stöld. Flickan klarar sig undan och motivet är länge höljt i dunkel, men det är uppenbart att polisen har med en professionell mördare att göra.

Snart dör fler människor. Jakten på att avslöja mördarens identitet, hans uppdragsgivare och det verkliga motivet bakom hoten mot flickan, tvingar den här gången kriminaltekniker Lincoln Rhyme och hans medhjälpare Amelia Sachs att börja gräva i nationens historia.

Det jag gillar med boken är att den trots en lite seg start med mycket CSI känsla håller ända fram till sista sidan. Vem är egentligen uppdragsgivaren och vad är motiven till mordet? Detta är något som är svårt att lista ut. En av nackdelarna med boken är att det ibland kan vara lite sårt att följa den röda tråden då det finns många möjliga motiv som poliserna följer. Allt som allt gillade jag boken och jag kan definitivt tänka mig att läsa fler av hans böcker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0