Kära Agnes - Håkan Nesser

Fick klämt in en liten (ca150 sidor) bok imorse innan jag kom upp och fick i mig frukost. Kära Agnes är en kort, men intensiv berättelse om två barndomsvänner som möts på Agnes mans begravning och därefter påbörjar de gamla vännerna en brevväxling som tar en något bisarr vändning.

Boken är uppbyggd på breven som vännerna skickar till varandra, minneglimtar från deras barn- och ungdom och tankar från nutid. Det första som slår mig när jag läser den är att något inte står rätt till med deras vänskap.

Boken har en annorlunda twist jämfört med många andra deckargåtor vilket gör att det blir ett riktigt bra driv i historien trots att den är så kort. Dessutom gillar jag Nessers språk. Att först ha läst Läckberg och sedan Nesser visar på en stor skillnad i användningen av språket.

  "Kära Agnes,
Jag tror det är viktigt att både du och jag är helt överens om varje steg, varje aldrig så liten detalj i genomförandet. Vi måste planera allting minutiöst och vinnlägga oss om att inte ta några onödiga risker. När allt kommer omkring borde det inte vara särskilt märkvärdigt för två kvinnor av vår kaliber att mörda en enda man och komma undan med det. Eller hur, Agnes?
Din Henny"

En gång stod de varandra mycket nära, Agnes och Henny. Men det var en vänskap full av skevheter och blinda speglingar. Nu, efter nästan tjugo år, korsas deras vägar på nytt. Det är som om något länge förutsett måste fullbordas. Båda blir de brickor i ett spel som går mot en olycksalig, dödsbringande final.

Kommentarer
Postat av: chatta

ascool blogg!

jag glider runt o bjuder in lite roliga bloggerskor till nytt snackcommunity.

reggar du dig via denna länk får du dessutom GULD VIP välkommen



http://www.chatzone.se/R/66516050.aspx

2009-07-27 @ 17:23:05
URL: http://www.chatzone.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0