Isprinsessan - Camilla Läckberg

Huset var ödsligt och tomt. Kylan trängde in i alla vrår. En tunn hinna av is hade bildats i badkaret. Hon hade börjat anta en lätt blåaktig ton. Han tyckte att hon såg ut som en prinsessa där hon låg. En isprinsessa. Golvet han satt på var iskallt, men kylan bekymrade honom inte. Han sträckte ut handen och rörde vid henne. Blodet på hennes handleder hade för länge sedan stelnat. Kärleken till henne hade aldrig varit starkare. Han smekte hennes arm, som om han smekte den själ som nu flytt kroppen. Han vände sig inte om när han gick. Det var inte adjö, utan på återseende.

Min första Läckbergbok är nu utläst och jag förstår nu de diskussioner som pågår kring henne. Bra intrig kontra dåligt språk och så vidare. Jag har inte varit sugen på att testa på Läckberg förrän nu. Det första jag slogs av var att det var något med språket som störde mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, för språket känns inte överdrivet dåligt, men det är ändå något som är off med det. I alla fall i början. Det blir bättre mot slutet, eller också vande jag mig bara vid det. Eftersom detta är debutboken vill jag se om språket förbättras i de övriga (ja, jag vet att jag ligger efter).

Däremot tycker jag intrigen i boken är ok. Lite för lite fokus på deckargåtan dock och lite för mycket på Ericas privatliv. Jag fokuserar nästan mer på den och är mer intresserad av det än själva deckargåtan. 

Boken börjar lite segt, men en bit in i boken tar den sig och det blir svårt att lägga den ifrån sig. Jag gillar hur man får följa olika personers syn på samma händelse och hur dessa sedan vävs samman. Jag visste åt vilket håll intrigen lutade, men det var inte jättelätt att komma på vem som var mördaren.

Kommentarer
Postat av: anonym

Hmm, kanske borde man läsa den? Har faktiskt aldrig tänkt tanken, men hört av många många att den är bra...

2009-07-27 @ 14:08:55
URL: http://www.metrobloggen.se/offer
Postat av: Ida

Jag gillade faktiskt inte Isprinsessan särskilt mycket, jag tyckte det var alldeles för många sidospår i historien... Nu har jag visserligen inte läst annat av Läckberg så jag kanske inte borde döma ut hennes böcker totalt baserat endast på denna!

2009-07-27 @ 14:22:09
URL: http://idasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Sofie

Det kändes inte riktigt som en deckare på grund av sidospåren, men jag gillade att få redapå lite mer om Erica och hennes familj. Hoppas få reda på mer i nästa bok. Vi får väl satsa på bok två också och se vad vi tycker =)

2009-07-27 @ 14:28:00
URL: http://sofiemarika.blogg.se/
Postat av: Ida

hehe, ja man kanske borde ge henne en till chans! :)

2009-07-27 @ 14:50:51
URL: http://idasbokblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0