Karamellskorna - Joanne Harris

Som jag har tjatat om den här boken och som jag har tjatat om författaren. Jag har skapat mig otroligt höga förväntningar på boken och naturligtvis blir jag ju då något besviken på den. Boken är absolut inte dålig utan har ett drömskt och magiskt skimmer såsom Mrs Harris brukar få till i sina böcker. Det är bara jag som gjort mina förväntningar på tok för höga.

Detta finns att läsa om boken:

När Vianne Rocher lämnade sitt chocolateri och sitt gamla liv tog hon bara med sig dottern Anouk och det hemliga barnet i magen. Som Yanne Charbonneau lever hon nu ett stilla liv i Paris med sina båda döttrar. På ytan verkar ingenting ovanligt med dem, och det är precis så de vill ha det.


En dag stormar Zozie de l'Alba in i deras liv - en färgstark och magisk kvinna med planer som skulle kunna skaka om deras värld. Dessutom slits Vianne mellan två män: den stabile Thierry och vagabonden Roux. Men Zozie har dem alla i sitt våld och snart måste Yanne fatta ett beslut: Att fly, som förut, eller att konfrontera sin farligaste fiende - sig själv.

Boken är en direkt fortsättning på Choklad och är skriven ur tre olika kvinnors perspektiv; Vi har Anouk, Vianne och Zozie. Vianne och Anouk känner vi redan till från boken Choklad. Här försöker Vianne skapa ett "normalt" liv för sig och sina barn i Paris utan någon magi. Hon vill att barnen ska få möjlighet att passa in och att de inte ska ses som utbölingar. Zozie är en främling som färgsprakande och mystisk kommer in i Vianne och hennes familjs liv och förändrar deras gråa liv till ett mer färgsprakande. Men Zozie gör inte detta för vänskapsskull utan har egna motiv bakom.

Jag tycker om att få alla perspektiv när jag läser och intrigen tätnar ju längre in i boken du kommer. Ibland tycker jag dock att historien blir lite långrandig och att karaktärerna inte riktigt kommer till skott. Det tar dock inte bort alltför mycket av läsglädjen. Även språket är vackert och har ett bra flyt.

Summa sumarium kan man säga att jag gillar boken men att den inte riktigt hamnar i toppen. Jag har fortfarande andra favoriter när det gäller hennes böcker. Vill man läsa den här boken föreslår jag att man har läst Choklad eftersom det här är en direkt fortsättning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0