Bortom Gryningen - Barbara Bickmore

Senaste omläsningen av Bortom gryningen gav verkligen mersmak och nu känner jag mig peppad att ta itu med min att läsa lista. Först ut kommer bli Flyga Drake. Har hört gott om den, hoppas jag inte har på tok för höga förväntningar.

Men nu till min lilla recension så som titeln på inlägget föreslår. Så här står det på baksidan på boken:
Cassandra Clarkes hjärta krossas när hennes älskare talar om för henne att deras förhållande är över. Cassandra måste byta miljö, och flyr till Augusta Springs i Australiens inland, för att börja jobba med den flygande läkarkåren. Cassandra är den första kvinnliga läkaren de konservativa farmarna har träffat. Hon tvingas stå ut med både patienters och kollegors tvivel och misstänksamhet eftersom de inte tror att en kvinna klarar av det hårda arbetet. Men Cassandra ger inte upp, hon arbetar dygnet runt för att visa att hon klarar uppgiften.Bränd av kärleken håller hon alla män på avstånd - tills hon möter Blake Thompson. Hans solbrända ansikte och himmelsblå ögon väcker bortglömda känslor till liv inom henne. Han får henne att bejaka sin sensualism och deras passion känner inga gränser.

Men än en gång slås Cassandras liv i spillror. Andra världskriget bryter ut, och Blake tar värvning. Han försvinner utan att säga adjö och utan att veta att Cassandra är gravid ...

Boken utspelar sig i Australien mellan åren 1938-1950. Vi f¨r följa Cassandra Clarke, en vilsen kvinna som är född i Australien men som spenderat större delen av sitt unga liv i England och USA, men som sedan återvänder till Australien som läkare. Under den här tiden möter hon mycket stort motstånd och måste jobba extra hårt för att visa att hon duger och är lika bra som en man. Vi får också följa hennes sökande efter den stora kärleken samt sökandet efter nya utmaningar.

Eftersom vi får följa Cassandra under en såpass lång tid får man även en bild av hur historien (om än liten) påverkade den enskilda människan. T ex. hur världskriget påverkade Australien. Boken är lätt att fastna i och lättläst. Jag fastnade såpass mycket att jag nästan läste ut boken under en kväll. Min stackars kille tyckte jag var otroligt tråkig den dagen.

Boken finns tyvärr inte att köpa på adlibris eller bokus men har sett att den finns på Gojaba.com och på biblioteken i Kungälv och i Göteborg.

Ha en bra kväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0