Läs ut det jag har i bokhyllan utmaningen

Börjar lida mot sitt slut. Om jag ar räknat rätt har jag en vecka kvar av tiden oc jag har misslyckats. Är endast på bok 3 av 5. Men jag har trots detta fått upp ögonen för de böcker jag har i hyllan oc ordnat en liten att läsa ög av dem. Det får bli en ny utmaning lite närmare sommaren då jag kommer att ha betydligt mer tid på mig.

Nu i veckan har jag läst ut En god människa av Nick Hornby. Boken är ganska mörk, såsom en del av Hornbys böcker är. Vi får följa ett medelklasspar i England där båda är deprimerade och missnöjda med livet och hur de försöker lösa sina problem på något annorlunda sätt.

Detta står på baksidan:
Katie är en läkare i 40-årsåldern som är missnöjd med det mesta i sitt liv - sin make, sina barn och sina patienter. Hon är gift med David, som är kolumnist under signaturen Argast i Holloway, och äktenskapet går på tomgång. När Katie inleder en affär med en annan man inser Katie att hon vill skiljas, men David vägrar.
Katie stannar trots allt, och David genomgår efter besök hos en helbrägdagörare en enorm förvandling. All ilska är som bortblåst och han ska nu bara göra gott. Dessa världsförbättrarplaner sätter deras relation på ännu hårdare prov.

Under hela läsningen kände jag igen mig och jag har på känn att jag redan läst den en gång, men lagt den i fel hög. I och för sig gjorde det inte så mycket eftersom jag knappt minns boken. Boken är bra och jag är lite kär i det som Hornby skriver. Jag gillar hans språk och hur han kan få en halvdyster stämning på egentligen ganska normala händelser. Att ett par kommer i olika svackor när de har varit ihop ett tag är en självklarhet, men här ger Hornby en liten twist på det hela genom att slänga in helbrägdagöraren Goodnews som flyttar in hos dem och gör familjelivet outhärdligt.

Nästa bok i min osläta hög är Kärlek och skugga av Isabel Allende. Jag har läst ca 60 sidor och än så länge känns den riktigt bra.

Ha det bra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0