Kärlek och skugga - Isabel Allende

Den här boken har jag haft liggande i bokhyllan i flera år. Den är köpt på någon rea någonstans. Kanske i en mataffär eller under den årliga bokrean i februari. Billig måste den ha varit i alla fall. Boken är sådär härligt gammal och bladen har gulnat i den. Lite antikvariatgfeeling över den.

Det här är mitt första möte med Isabel Allende och jag började läsa den här boken med noll förväntningar. Jag har även Andarnas hus stående i bokhyllan och väntar på mig (i storpocket så den har hamnat på ett annat ställe). Anledningen till att den här boken har fått stå så länge är att jag har väldigt svårt att läsa böcker/författare som allför många har pratat upp. Det är en sak att ge ett boktips, det kan jag ta till mig och sedan låna/köpa boken. Så fort en bok blir såpass populär att man skriver om den på många ställen och alla går och säger läs!läs!läs!, då blir jag som ett litet kinkigt barn och skriker "vill inte". Isabel Allende räknas som en stor författare därför har jag inte läst något av henne förrän nu. Vilken logik jag har!

Det första som jag slås av när jag börjar läsa boken är det vackra språket, som förmodligen är ännu vackrare i orginal. Allende skriver nästan på ett drömskt sätt med många fina beskrivningar av miljön och av personerna, trots den tragiska historien. Handlingen utspelas i Chile då militärjuntan styr med järnhand och landet är uppdelat i två delar. Den rika och den fattiga. Vi får följa journalisten Irene och hennes trogne följeslagare Fransisco, som är fotograf, på deras jakt efter en bra historia. På deras resa får man träffa fantastiska människor med tragiska öden. Du får följa deras jakt på rättvisa i ett land som de älskar, men som är på väg åt fel håll. Förutom detta är det också en vacker kärlekshistoria mellan du vet vilka och hur denna utvecklas trots allt de är med om.

Detta står på baksidan:
En dag går Eusebio Beltrán ut för att köpa cigaretter. Han kommer aldrig tillbaka. För dottern Irene är förlusten livsavgörande. Hennes far var generös och livsbejakande, modern är konventionell och bigott. Och medan modren hälsar generalernas kupp mot den demokratiska regimen med glädje är fadern övertygad republikan.

Irenes väg förefaller utstakad: hon är förlovad med en framgångsrik ung officer. Men som journalist får hon kontakt med verkligheten i sitt land. Och tillsammans med sin kollega Fransisco gör hon en ohygglig upptäckt.


   
    Spana in priset på boken! Om detta ändå gällde idag också =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0