Tematrio Kalas och fest


Lyrans
tematrio handlar den här veckan om fest. Dessa böcker kom jag osökt att tänka på.

1. Tisdagar med Morrie - Mitch Albom
Morrie får diagnosen ALS och bestämmer sig då för att fira sitt liv istället för att lida och vänta på sin död. Bland annat tycker han att det är sorgöogt att han inte skulle få höra vad vännerna skulle säga om honom på sin egen begravning, så han ordnar en "begravning" när han är levande för att tillsammans med vänner och familj prata om livet.

2. Choklad - Joanne Harris
Här blir Vianne och Anoul blir bjudna på en spontanfest hos Zigenarna på deras båtar. Det bjuds på mat, sång och dans och de bjuds in att delta trots att de egentligen inte känner dem. Stämningen som skapas i boken är nästan trolsk.

3. Sofies Värld - Jostein Gaarder
I Sofies värld blir allt bara knepigare och knepigare och hela historien får ett avslut just på Sofies födelsedagskalas. Detta är slutscenen i boken. Där Sofie får svaren till varför hennes verklighet ser ut som den gör. Hon blir inte bara ett år äldre utan förändrar också hennes syn på livet.

Kommentarer
Postat av: Vixxtoria

Det jag kommer ihåg i matväg från Tisdagar med Morrie är att berättarjaget (vad han nu hette) tog med sig en massa mat varenda gång han besökte sin gamle lärare Morrie, men att han snart upptäckte att Morrie inte åt läckerheterna, och blev bedrövad över det. Men nu var ju temat den här gången kalas, och inte bara mat... Jag tycker för övrigt att det är en ganska trevlig idé att ordna ett avskedskalas om man har möjlighet. Det är långt ifrån alla som har det.

Postat av: Ida

Tack. Å de låter härligt. Sambon va sjuk i helgen. Så missade en kräftskiva. Men det ska vi ta igen nu till helgen istället :) hur går det på jobbet då? Är det i Kungälv du jobbar föresten eller pendlar du?

2009-08-18 @ 11:49:35
URL: http://idapersson.se
Postat av: Fiktionista

Jag tyckte temat var riktigt svårt den här veckan. Men visst har de fest i Choklad, det hade jag helt glömt bort! Bra val du har gjort!

2009-08-18 @ 21:48:07
URL: http://www.fiktionista.blogspot.com
Postat av: Sofie

Jag tyckte också temat var svårt men efter lite pill i bokhyllan och funderingar fick jag fram dessa.

2009-08-20 @ 21:27:08
URL: http://sofiemarika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0