Mig äger ingen - Åsa Linderborg

En pappa dör. En dotter ser tillbaka på deras liv tillsammans.

Mig äger ingen är Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse klasstillhörighet, manlighet och utanförskap.
Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall



Jag läste boken med blandade känslor. Det är inte det att jag inte fastnat för boken, utan snarare att jag ömsom är på Leffes sida och tycker det han gör är bra ömsom undrar jag varför socialen inte stiger in eller Åsas mamma kommer och hämtar henne. För samtidigt som boken är ett porträtt av en pappa som gör allt för sin dotter, är den ändå porträtt av ett missbrukarliv och en familj som inte är trygg. Åsa uttrycker i boken att hon som ung ständigt hade en rädsla för att bli övergiven.

Åsas pappa är den där typen som man ryggar för när man ser honom på bussen eller på stan. Här får man se en helt annan bild av honom. För Leffe försöker verkligen göra allt för sin dotter så att hon ska få det så bra som möjligt. Tyvärr är begäret större och en stor det av Leffes tillvaro går ut på att hålla sig med sprit.

Boken är också ett portätt av livet under 70-talet främst,  vilket får mig att tänka på de berättelser mina föräldrar berättade för mig om sin egen barndom. Till exempel om 50 öres kolor och mascaran man spottade i. Filmisar som de samlade på och maten som de älskade och hatade.

Slutligen kan man säga att boken skildras med mycket kärlek. För trots att Åsa spenderar en del tid hos sin mamma är det ändå pappa som hon tänker på. Trots hennes oro och stundtals ilska över det han gör finns det en kärlek som båda två har svårt att visa.

Kommentarer
Postat av: Ida

Ha ha. Det låter bra. Haft en bra helg? Har ju varit underbart det senaste. Äntligen massa bad och grill.

2009-08-09 @ 16:33:12
URL: http://Idapersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0