Söderns Hetta - Barbara Bickmore

Jag var ute efter lättsmält chicklit och ramlade över den här på loppisen förra veckan för en femma. Jag har två titlar av den här författaren sen innan som jag gillar en del. En av dem har jag förövrig recenserat här.

Här har vi gammaldags chicklit med kvinnor som får allt. De växer upp fattiga, men med otrolig hjärna som de sedan avänder för att lyckas i arbetslivet och tjänar miljoner innan de fyllt 30, och inte nog med det. De gör det i en mansdominerad värld där de anses vara de svagare könet. Inte nog med det så gifter de sig med framgångsrika män och skaffar barn. Utöver den här solskenshistorian klarar de inte av att vara gifta utan att vara otrogna, de klarar inte av om männen förlorar pengar och så vidare och så vidare.

Baksidan:
Carly Andersson växer upp i den lilla staden Verity i Texas. När hon möter Boomer Bannerman blir hon himlastormande kär, men Boomer krossar Carlys hjärta och försvinner från staden. Carly kan inte stanna kvar i Verity - det finns inget som håller henne kvar längre.

Carky flyttar till Houston och dras in i mäklarbranschen. Snart är hon en första rangens mäklare, och den första kvinnan att ta sig in i en tidigare helt mansdominerad bransch. Hon håller sig undan män för hon kan inte glömma Boomer och hur djupt han sårade henne.

Men den förmögne affärsmannen Cole Colridge ger inte upp. Tillslut lyckas han övertala henne att gifta sig med honom.

Som nybliven hustru möter Carly Boomer igen. Den starka dragninskraften har inte svalnat med åren och när Boomer gifter sig med Coles syster blir situationen ohållbar



Vi får följa Carly genom hennes utveckling från tonåring till 40-åring. Tyvärr tycker jag att det finns en dålig röd tråd i den här boken. Vissa saker känns också väldigt orealistiska som till exempel hur man lyckas gå från sekreterare till företagsmäklare på mindre än ett år. Många bitar hoppas över och det är stora hopp i tiden då man missat både barnafödslar och giftermål. Den känns lite som en sån där lunchsåpa/harlequin. Det blir lite för mycket intriger av olika slag som inte följs upp på ett bra sätt. Dessutom stör jag mig på att baksidetexten inte stämmer överens med innehållet. Cole Coleridge har ingen syster utan en bror.

Boken är lättläst, lättsmält och lättglömd.

Psst! Detta inlägg sponsras av en balkong någonstans i kungälv ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0