En bokenkät

Jag hittade den här enkäten på härliga bokbloggen Bokhora. Har aldrig gjort någon bokenkät tidigare, men here goes:

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Den värsta bokupplevelsen jag har haft under den senaste tiden var på min semester. En av böckerna jag hade med mig var Fördömd skriven av Erin Hart. Tråkigare bok får man nog leta efter. Det värsta var att jag inte hade jättemånga böcker med mig så jag kände mig lite tvingad att läsa ut den så att jag skulle ha något kvar att läsa under resten av tiden.


2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det är väldigt svårt att svara på. Jag har en speciell relation till många av mina böcker. Självklart har man tydliga läsminnen från när man var liten och mamma läste Fridaböcker högt för mig. Den bok som har betytt mest för mig under de senaste åren är definitivt Maratonmarschen av Stephen King.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Den bok jag blivit mest skrämd av är definitivt Varsel av Stephen King.

4. Vad använder du som bokmärke?
Just nu använder jag ett jag magnetbokmärke från lärarförbundet eller ett vanligt pappersbokmärke från pocketshop.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Jag läser så fort jag har möjlighet. Oftast blir det hemma i sängen efter innan jag ska sova. Är boken tillräckligt bra läser jag så fort jag får möjlighet. Till frukost, efter jobbet, you name it.

6. Vad var den första bok du läste?
Det minns jag inte. Har alltid gillat böcker. Av mamma fick jag ärva en massa röda B Wahlströms ungdomsböcker plus att jag var med i en bokklubb som liten.


7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket. Inbundet är tungt, stort och jobbigt att ta med sig. Fast inbundet gör sig bättre i bokhyllan =).

8. Vilken bok läser du nu?
Är mellan böcker just nu och läser mina elevers deckare

9. Och vilken sida är du på?
Deckare 5 av 17.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nja inte speciellt mkt. Lite fettfläckar från handkräm händer välplus lite drickspill.


11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja absolut. Så är det med allt, men har jag blivit rekommenderad en bok kan jag bortse ett tråkigt omslag.


12. Sidantalet, då?
Nej, det har ingen betydelse. Har inget emot tjocka böcker, jag läser snabbt. Bara de inte är för tunga att bära.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Ibland när jag är väldigt nyfiken på vad som kommer att hända eller när jag är rädd att någon av mina favoritkaraktärer är på väg att råka illa ut. Då måste jag veta vad som ska hända.


14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja det finns en del. Jag läste dock om fler böcker förr än vad jag gör nu. Har alltid en hög med olästa böcker att läsa. De som jag har läst fler gånger är bland anat Maratonmarschen och Under månens skära av Barbara Bickmore. Jag återkommer gärna till böcker som har berört mig eller som jag vet slutar på ett bra sätt. Ska jag läsa om en bok ska det vara ett säkert kort.


15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej det har jag inte. Möjligen att jag blivit försenad någon gång på grund av att jag behövde läsa ett kapitel till.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag försöker att gallra ut med jämna mellanrum, men det slutar alltid med att jag minns dem och vill ha kvar dem så att jag kan läsa dem igen. De böcker jag ger bort är de som jag haft i bokhyllan i flera år och inte har läst eller de som var för tråkiga.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Det har hänt.

18. Just det, läser du i badrummet?
Pocketbok i badet är en hit. Man får bara bestämma sig om vilken upplevelse man vill ha, Antingen pocketbok eller värmeljus.


19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Nja, har försökt med läsloggs några gånger men det slutar alltid med att den blir liggande. Hittade iofs en ny läslogg bok inne på Papeterie i Göteborg häromdagen som jag blev sugen på. Annars får bloggen fungera lite som en läslogg.

.Min hittade jag på ett antikvariat. Vet inte om de finns att få tag på i affär

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0