Benfolket - Keri Hulme

Lördagsmorgonen ägnades helt åt den här boken och nu är den utläst och mina intryck av den här boken är många.

Boken handlar om tre personer; Simon, Joe och Kerewin. Simon är Joes stumme fosterson som när han inte blir förstådd hittar på illdåd och snattar. Joe är fosterpappan som bär på mycket sorg oroligheter. Han känner sig ensam i sin föräldraroll och finner inget annat sätt att uppforstra sin son än genom att slå honom sönder och samman. Kerewin är en säregen kvinna, också kallad bygdens orginal, som bor vid havet i ett torn. Boken berättar om hur dessa tre personer finner varandra och hur de utvecklas. Historien kan delas in i tre delar; upptrappningen, kulmen och efterdyningarna.

Mitt första intryck av boken var inte jättepositivt. Jag tyckte den kändes väldigt svårbegriplig under de första sidorna . Det var lite som mitt möte med bittert arv. Detta ändrades dock några kapitel in i boken då jag fick träffa på karaktärerna, som dolde så många hemligheter som jag ville få reda på.  

Boken tycker jag har lite av allt. En drömsk känsla, en historia med ett bra driv framåt och en röd tråd som är lätt att följa och ett vackert språk med intressanta omskrivningar som blandas med maoriska talesätt och uttryck (var lugn, ordlista finns där bak). Jag får veta mer om ett folk jag aldrig ens har funderat på och ett helt annat, enklare sätt att leva. Kerwein har egentligen allt man behöver i livet, men väljer att vara säregen och leva enkelt. Hon jagar sin egen mat och trivs som allra bäst i en karg miljö där hon blir som ett med naturen.

Saker spelar förövrigt en väldigt liten roll i boken. Materiella ting spelar liten roll och de saker som finns med har ett stort sentimentalt värde för någon av huvudpersonerna.

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst och prata symbolik och detaljer som jag faller för, men jag tror jag lämnar det här. Enkelt uttryckt så gillade jag boken mycket och jag är glad att jag har fått chansen att upptäcka den tack vare lyrans utmaning. Som jag förstod det så var den här boken lite svår att få tag på. Detta får mig osökt att fundera på debatten kring biblioteksrensningar. Boken är från 1985 och mitt exemplar är riktigt slitet och fläckigt. Är detta då en av de böcker som slängs och sedan återvinns till något annat?


Kommentarer
Postat av: violen

Ja Benfolket verkar ju inte vara nån riktig klassiker, den fanns inte heller på mitt bibliotek utan jag hittade ju ett fint ex på antikvariatet.....en svårläst men fascinerande bok.....

Postat av: Mikaela

ROligt att du också gillar den Sofie! En helt otrolig berättelse verkligen. Och så annorlunda.

2009-09-01 @ 10:05:27
URL: http://www.mikaelastigsdotter.blogspot.com
Postat av: Hellre barfota än boklös

Om man vill läsa den på originalspråk så finns det ganska många exemplar på Amazon att köpa för runt femtiolappen.



Jag gillar också den här boken. Flera av hennes novellsamlingar finns bara på Nobelbiblioteket att låna. Kanske är hon en framtida Nobelpristagare? :-)

2009-09-02 @ 16:51:15
URL: http://hellrebarfotaanboklos.blogspot.com/
Postat av: nanna

hejsan så att de va en del av er som läst boke. tänkte ni kunde vara underbara medmänniskor och hjälpa mig. jag har haft lite svårt för boken o inte riktigt fastnat för den. jag ska skriva en recension om den o undrar därför om ni kasnke ville hjälpa mig med att förklara hurvida huvudpersonerna förändras i takt med boken? vore er evigt tacksamma.

2011-07-30 @ 15:15:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0