Lokal pedagogisk planering

Imorgon är det studiedag i kommunen. Skönt för både elever och mig att få lite paus från de vanliga rutinerna en dag. Det som är roligt med studiedagen är att min skola ska vara värd för alla 6-9 lärare i staden. Vi komer att vara uppdelade i olika ämnesgrupper för att diskutera. Det betyder att vi kommer att ha en hel del människor på skolan. Kul att se andra lärare och jämföra erfarenheter.

Det som står på agendan är lokal pedagogisk planering. Det handlar enkelt uttryckt om att försöka konkretisera målen för elever och föräldrar så att de liksom vi vet vad som krävs för de olika betygen. Tyvärr är vår nuvarande läroplan och våra kursplaner väldigt öppet skrivna och det finns mycket som kan tolkas på olika sätt. Då är det bra att vi kan sitta och diskutera vad vi lärare i kommunen anser krävs att nå de olika målen. 

På ett sätt tycker inte jag att detta ska behövas. De mål vi ska följa borde vara såpass tydliga att ett G är värt lika mycket på min skola som på någon annan i Sverige. Ok att man som lärare har olika sätt att lära ut. Men kriterierna för betygen borde ändå vara lika för alla. Vilken skola man går på och vem man har som lärare ska inte vara avgörande för ett betyg. Det ska vara den egna förmågan som är avgörande.

Förmodlingen kommer det innan nästa val att komma ut en ny läroplan och nya kursplaner. Det ska bli intressant att se hur de är uppbyggda. Kommer de att vara lika tolkningsbara som de vi har nu eller kommer de att vara mer styrda? Den som lever får se. 


Kommentarer
Postat av: Ida

Detta med läro/kursplaner är ju en enda röra, de kan ju i princip tolkas hur som helst!

Om knappt 1½ är jag lärare, och jag är livrädd för betygssättning! Redan under praktikperioderna och diskussionerna på uni har jag förvirrats gång på gång av vad som egentligen står i kursplanerna... Enormt svårt det där...

Samtidigt vill man ju inte att kursplanerna ska vara alltför styrda, men kanske lite mer än nu, just nu känns de bara som de är skrivna av folk som inte alls har någon aning om hur skolan fungerar (och det är väl inte helt omöjligt att det är så heller)...

Men det är en väldigt intressant diskussion. Det är ju verkligen som du säger, att det inte ska spela någon roll på vilken skola man går, men uppenbarligen gör det ju det!

2009-09-23 @ 23:18:25
URL: http://idashemligablogg.blogg.se/
Postat av: Ida

Det var förresten jag som skrev det där, haha, jag råkade länka till min "hemliga" dagbok... :)

2009-09-23 @ 23:20:14
URL: http://idasbokblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0