Prinsessan och mördaren - Magnus Nordin

Prinsessan och mördaren har vi haft uppe en del på jobbet. Vi hade planer på att eventuellt köpa in den i klassuppsättning - vilket inte har blivit av än. Dessutom hade vi Magnus Nordin på skolan förra året på författarbesök. När jag hittade boken på biblioteket sist kände jag att det var min tur att läsa den för att se "what the fuzz is about". Boken nådde inte riktigt upp till mina förväntningar.

I boken har vi några paralellhandlingar. Naturligtvis har vi några olika mord som sker i Norra Söderbro. Vi får också följa Nina och hur hon försöker göra sig hemmastadd i sin nya stad. Samtidigt får vi reda på att allt inte riktigt står rätt till i hennes familj. I skolan träffar hon på främst två personer som får en ganska viktig roll i hennes liv; Lenita och hennes granne, Markus. Hon träffar också på sin första riktiga kärlek, Jajje.

Det som jag gillar med boken är att man inte vet vem som är mördaren förrän i sista stund dessutom behandlar boken en del ämnen såsom homosexualitet, alkoholism och klasskillnader. Dock blir det inte speciellt ingående.

Det som jag tycker boken faller på är att den känns kortfattad. Det är för många handlingar som ska redas ut och därför får varje del inte riktigt det utrymmet som de borde få. Boken hade mått bra av att bli av med ett par paralellhandlingar så att med fokus hade kunnat läggas på mordgåtan. Det känns inte som att mordhistorien riktigt faller på plats.

Boken är lättläst och jag vet att många elever gillar boken. Det finns trots allt ett driv i historien som gör den snabbläst.


Kommentarer
Postat av: En bok om dagen

Jag håller nog med dig. Den är bra, men inte jättebra. Jag tyckte mer om Huset vid vägens slut, som är perfekt för t.ex. klassbok i en sjua.

2009-10-02 @ 06:08:08
URL: http://enbokomdagen.blogspot.com
Postat av: Sofie

Tack för tipset. Det ska jag ta med mig när det är dags för nya klassuppsättningar. När det nu blir. Är ju köpstopp nu :(

2009-10-02 @ 08:10:55
URL: http://sofiemarika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0