En liten hattaffär på hörnet - Marita Conlon McKenna

Fick ett sug efter en mysbok härom helgen och blicken föll omdelbart på En liten hattaffär på hörnet som jag fick i mitt pocket och prasselpaket. Hmm tänkte jag, här ska mysas. Precis så blev det. En liten hattaffär är en riktig mysbok från början till slut utan några egentliga överraskningar. 

När Ellie Matthews mamma dör står hon plötsligt som ensam ansvarig för hennes gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Men förändringens vindar blåser över Irland och hattbranschen är onekligen ett osäkert kort - vem köper egentligen en hatt i dag? Dessutom vill ett företagskonglomerat riva alla butikerna på gatan för att bygga en stor galleria, och Ellie måste bestämma sig: Ska hon följa i sin mors fotspår eller ska hon acceptera det generösa erbjudandet och sälja?

Ellie tar över sin mammas hattaffär och gör om den för att locka mer människor till en charmig ganmmaldags gata i Dublin. Här gör hon allt för att affären ska överleva och inte hamna i klorna på den stora stygga miljonären. Via affären får hon chansen att hjälpa människor i vars väg hon hamnar. Till exempel skapa en hatt till en pojkes hundaårige farmor eller skapa en hatt till stadens borgmästare. Naturligtvis är det också med affärens hjälp som hon träffar kärleken.

Boken är lite förutsägbar i vissa delar. Man misstänker redan från början att boken ska sluta lyckligt och naturligtvis kommer hon att träffa sin sanna kärlek. Andra delar däremot överraskar lite. Jag väntade till exempel på när den stora katastrofen skulle komma (det burkar i majoriteten av böckerna av det här slaget dyka upp nåong form av katastrof) men jag väntade förgäves.

Som sagt ovan. En mysig och charmig bok som passar bra när du vill ha lite förutsägbarhet i tillvaron och bara vill mysa ner dig med en kopp te, filt och bara slappa. Tror även den kan passa bra i solstolen eller på stranden under varma, slöa sommardagar.




Kommentarer
Postat av: ida

Åhh 2 veckor säger du. ja hade för mig att det va i oktober. Så då va de ju inte så fel:) guu så roligt. Inte själva packandet kanske. Eller jo. men man har du så mycket grejer. Förstår inte hur man får plats. Men nu får ni ju iaf lite mer att fylla ut. underbart. Med jobben går det fortfarande inte så bra för mig. Har några extrajobb iaf. Så ja har nått att roa mig med ibland. men ger inte många timmar eller kr. Så hoppas att det dyker upp nått snart:) Hoppas du haft en bra helg!? Nu är vi tillbaka i kungälv igen, skönt.

2009-10-04 @ 16:02:18
URL: http://idapersson.se
Postat av: Miss E

Jag håller med, riktigt mysig bok! Kan rekommendera The tea house on Mulberry street också (kommer inte ihåg vad författaren heter just nu) - den är också en riktig mysbok :-)

2009-10-04 @ 20:18:20
URL: http://missesblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0