Hjärtdjur - Herta Müller

Den här boken har tagit tid att komme igenom. Boken är full av symbolik och är inte en bok som du läser på bussen/tåget till jobbet. Det här är en bok som kräver långsam läsning och eftertanke.

En kvinnlig student som vi aldrig får ett namn på berättar som sin vardag och sina tankar i ett land där allt kontrolleras. Vi får veta vad hon och hennes närmaste vänner måste göra för att kunna prata om det de vill utan att bli upptäckta av regeringen och hamna i förhör. De känner sig ständigt förföljda.

Historien börjar på ett på ett studentrum som sex unga kvinnor delar. En dag finner de en av flickorna, Lola, hängandes i garderoben. Lolas tankar följer den kvinnliga studenten genom i stort sett hela boken och ger dåligt samvete. Gänget bryts under hela boken ner från att ha varit unga idealister till att bli trötta och rastlösa och modfällda.

Språkmässigt är boken en fröjd. Språket är väldigt poetiskt och formuleringarna får en att tänka efter. M'uller bygger med hjälp av sitt språk och symbolik en surrealistisk värld som trots detta ändå skildrar verkligheten.

Det här är inte en bok som jag hade valt själv och det tog definitivt längre tid att ta sig igenom den här boken. I början av läsningen tog jag mig tid att stanna upp lite och fundera lite på symboliken, men efter ett tag blev det lite för mycket symoblik och jag hade varit tvungen att göra många stopp för att riktigt suga i mig allt. Nu är det vidare till nästa del av världen, mellanöstern. Där har jag valt tusen strålande solar som redan ligger i min läshög.



Kommentarer
Postat av: Lyran

Lola kommer att följa mig också under lång tid.

2009-06-04 @ 12:29:27
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0