Ett hål om dagen - Louis Sachar



Jag skulle bara läsa lite innan jag somnade på kvällen. Men vad hjälper goda intentioner när boken och bra och sömnen inte vill infinna sig.

Stanley Yelnats var ingen dålig kille. Det var bara det att han och hans familj var drabbade av otur. De befann sig hela tiden på fel plats vid fel tidpunkt. Som den dagen Stanley blev arresterad för ett brott han inte begått... Domaren sa: ''Antingen åker du i fängelse, eller också åker du till Camp Green Lake.'' Stanley som aldrig hade varit på läger valde Camp Green Lake. Vid Camp Green Lake finns ingen sjö. Det är bara en torr, öde slätt och på sommaren blir det minst fyrtio grader varmt. Härifrån rymmer ingen. För här finns det enda vattnet på tjugo mils omkrets. Det finns egentligen bara en enda regel som gäller här: ''Gör inte Chefen upprörd.'' Chefen, som tvingar Stanley och de andra killarna att gräva ett hål om dagen.

50 kapitel, alla ganska korta skapar en berättelse om en pojke som alltid är på fel plats vid fel tillfälle. Allt på grund av hans farfars farfar, den lögnaktiga gristjuven. Boken berättar på ett sätt en solskenshistoria trots alla prövningar Stanley utsätts för. Stanley låter sig inte tryckas ner, utan möter alla prövningar han utsätts för.

Boken var en riktig bladvändare och jag gillar hur det förflutna och nutiden blandas ihop och hur det senare smälter samman. Jag har redan varit ute och spanat in mediapoolen och boken finns i klassuppsättning. Jag kan tänka mig att använda boken i boksamtal samt ha som grund för värdegrundsfrågor. Boken tar upp en hel del ämnen som man kan prata om, till exempel lag och rätt, familj, hemlöshet etcetera. Det finns även en film baserad på boken. Någon som vet om den är bra?

Boken rekomenderas!

Kommentarer
Postat av: J

Filmen är nästan lika bra som boken, mina elever älskade båda ;).

2009-06-01 @ 19:04:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0