Labyrinten - Kate Mosse


När jag läste på baksidan av boken kände jag att den här kommer att bli riktigt intressant. En deckare i både nutid och dåtid. Va spännande! Nu när jag har läst den kan jag fortfarande säga att jag gillar upplägget med att blanda in det förflutna i en spännande "skattjakt". Jag gillar det mystiska och hur Alice, en av bokens huvudkaraktärer letar sanningen med hjälp av ledtrådar.

Tyvärr tycker jag inte riktigt att författaren levererar på bästa sätt. Boken är över 600 sidor lång och det är för mycket. Det finns lite för många stickspår och dösnack i bokens mitt som gör att jag tappar intresset något. Jag hade velat ha boken något kortare och lite mer kompakt. Istället för att slänga in så många personer, utveckla dem som boken faktiskt handlar om. Författarden får dock till det på slutet och de sista 150 sidorna är riktiga bladvändare. 

Detta står på baksidan:
800 år skiljer dem åt. En magisk hemlighet förenar dem.

I juli 1209 får en sjuttonårig flicka en underlig bok i gåva av sin far. Han hävdar att boken rymmer den heliga Graalens tvåtusenåriga hemlighet. Fastän Alaïs inte lyckas tyda de främmande orden och tecknen på boksidorna, förstår hon att hennes livsuppgift blir att bevara labyrintens hemlighet och finna ett säkert gömställe för boken.

I juli 2005 hittar Alice Tanner två skelett i en bortglömd grotta i franska Pyrenéerna. Hon förundras över den labyrint som huggits in i grottväggen och inser samtidigt att hon stört friden på en helig plats. En plats som enbart borde finnas i det fördolda. På något vis har Alice blottlagt en fruktansvärd händelse i det förflutna, som samtidigt visar sig vara nyckeln till hennes egen historia.

Kommentarer
Postat av: snowflake

Jag håller helt med. Bra upplägg men alldeles för lång.

2009-06-23 @ 13:36:27
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: En bok om dagen

Åh, vad synd! Det var ju så snygg framsida och frestande baksidestext... Tur att somligt ändå var bra med boken! ;-)

2009-06-23 @ 15:37:09
URL: http://enbokomdagen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0