Ett tilllägg i diskussionen kring Vampyrer bättre än Läckberg

Läste nyligen ett inlägg hos bokbabbel angående bestsellers och hur en del tittar ner på dessa. Detta väckte en del tankar kring detta med populärkultur och allt vad det innebär. För det måste ju finnas en anledning till att så många människor bara älskade Da vincikoden när den kom eller varför tonårstjejer sitter i korridorer och läser vampyrserier i tegelstensstorlek. Detta trots att språket lämnar en del att önska samt att en del av böckerna känns som onödig utfyllnad. Detta kan inte bara bero på marknadsföring utan på något annat.

Själv kallar jag mig själv för allätare och kan läsa allt från chicklit till klassiker. Allt är beroende på humör. För mig handlar läsningen i första hand om avkoppling. Att sitta i soffan eller ligga i sängen med en god bok gör mig lugn, stressfri och bekymmerslös. Istället för att göra trafikbuller eller se mitt diskberg är jag i en annan värld och är ute på olika äventyr. Det är historien i första hand som fångar mig.

Självklart spelar språket i boken en stor roll. Kan inte författaren skriva på ett lockande sätt gäspar jag efter tjugo sidor och vill inte läsa vidare. Samtidigt får inte språket vara för svårt eller uppstyltat heller. Då slutar det vara avkoppling och jag får börja koncentrera mig på fler saker än bara innehållet. Författaren behöver få mig att fundera, reflektera och ge mig bilder.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att läsning är vad man gör det till. Varför läser jag och vad vill jag få ut av det? Vilket humör är jag på just idag? Vill jag läsa med pennan i hand eller vill jag bara uppslukas? Alla vill vi ha ut olika saker av vår läsning och böcker har olika betydelser för oss. Det som egentligen är viktigt i sammanhanget är att boken i fråga har en betydelse för en själv och att man känner att det här var en bra läsupplevelse när man är klar.
 
Andra som pratat om ämnet är bland annat Arinas bibliotek och En bok om dagen.


Kommentarer
Postat av: Maja

Håller med dig!

2009-06-27 @ 23:54:13
Postat av: kontakt

Jo man läser på olika sätt, helt klart. Jag nöjesläser oftast och vill inte ha för stort motstånd - fast undantag finns, ibland är jag så intresserad av ämnet att jag kan ta mig igenom rätt mastiga saker.

2009-06-30 @ 14:11:47
URL: http://ninaninaninanna.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0