Frank McCourt är död

Författaren till böckerna Ängeln på sjunde trappsteget är död. McCourt blev 78 år gammal och han avled i sviterna av hudcancer. Mannen har levt ett intressant liv som han sedan nedtecknade i böckerna Ängeln på sjunde trappsteget, lyckans land och magistern. I första boken skriver han om sin uppväxt på irland som inte är världens lyckligaste. I bok två, lyckans land, åker han till Amerika och i bok tre, magistern, berättar han som sin lärarkarriär. Det som jag gillade med Frank McCourt var att han skrev på ett fängslande sätt om en uppväxt som var sorglig, men på inget sett utöver dte vanliga. På den tiden var det många fattiga irländare som emigrerade till Amerika. Det jag faktiskt inte visste om honom var att han har vunnit pulitzerpriset för ängeln..

Jag läste Ängeln på sjunde trappsteget när jag gick på högstadiet/gymnasiet och minns att jag blev välsdigt förtjust i boken. Tyvärr står den inte i bokhyllan, utan tror jag lånade den från skolan eller biblioteket. Den borde kanske införskaffas och läsas om.

Kommentarer
Postat av: Therece

Hej!



Vill du köpa billiga GUESS- och BabyPhat-väskor så kolla gärna in på min blogg där jag har en mini-bloppis just nu: http://therece.blogg.se



Kram på dig!

2009-07-20 @ 15:10:01
URL: http://therece.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0