De modlösa - John Lapidus

Fick ett recensionsex skickat till mig från Lapidus förlag på hans egen bok De modlösa. Jag har nu vänt och vridit på hur jag ska lägga upp recensionen på ett bra sätt. För i grund och botten är inte det här en bok för mig.

Det var på plats i Sverige Erik Holmbergs världsbild formades, från inträdet i Handelshögskolevänstern till sparken från Göteborgs-Posten. Nu är det främst synen på sig själv - i ljuset av den övergivne sonen Love - som gör att Erik inte har satt sin fot i sitt land på sex år.


Av sandinisterna ges Erik och kollegan Jaime i uppdrag att informera sig om den svenska biståndsstrategin för Nicaragua, ett uppdrag som får dem att spionera på ambassadekonom Tomas Lindqvist.

Samtidigt är Erik och Jaime betagna i Tomas fru, Kristin.


Jag har svårt att fastna för huvudpersonen och hans handlingar och beteende är inte något som jag faller för. Boken känns dessutom tung att läsa då det är mycket jag inte känner till om bistånds- och organisationsvärlden. Det blir mycket upprabblande av olika organisationer och vad de gör och det känns inte som att jag riktigt hittar den röda tråden.

Det som ändå har fått mig att läsa igenom boken är beskrivningarna av Nicaragua. Bilderna jag får i huvudet är av ett skitigt land, men med ett folk med ett öppet sinne.

Kommentarer
Postat av: Fiktionista

Ja det lät ju inte så positivt... ;D Du gav den ett försök i alla fall.

2009-08-24 @ 19:34:00
URL: http://www.fiktionista.blogspot.com
Postat av: Fiktionista

jag menade, du tog ju dig igenom den i alla fall!

2009-08-24 @ 19:34:51
URL: http://www.fiktionista.blogspot.com
Postat av: Sofie

ja, den var ju värd en chans. Det är alltid kul att läsa om nya länder men här gick jag bet. Passar nog bättre till en annan sorts läsare.

2009-08-24 @ 20:22:54
URL: http://sofiemarika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0