Ännu en enkät om läsning - enkätnörd

Fyller i Vixxtorias läsenkät jag också. Det är ju så kul ;.)

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?
Läsning är och betyder mycket för mig. Avkoppling, intresse, flykt, hemkomst. Jag älskar läsning och böcker helt enkelt.

2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier...
Jag tycker att min smak är ganska blandad. Jag läser mest vanliga romaner men det blir en del av de anra sorterna med. Jag är inte så förtjust i hästböcker, science fiction och fantasy.

(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)
De modlösa - John Lapidus, Skumtimmen - Johan Theorin, Askungar - Kristina Ohlsson

(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?
Jag kommer aldrig ge mig på sagan om ringen triologin då det för det första är en fantasybok och för att den första delen av första boken till stor del består av namn. Jag har väldigt svårt att tilltalas av böcker där jag måste hålla reda på massor av olika personer och släktskap.

(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?
Självklart finns det massor med böcker som jag vill läsa. Se bara på min senaste läslista längre ner. Den ökar för varje gång jag uppdaterar den. En bok som jag haft länge i bokhyllan och som jag verkligen vill läsa men som jag inte kommit mig för att plocka ur är Isabell Allendes Andarnas hus.

(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!
Samma här. Det finns många bra böcker att läsa. Den senaste boken jag gillade var Borta bäst av Sara Kadefors

(7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?
Det är från lite här och var. Bokmässan, affärer, antikvariat, adlibris, bibliotek, julklappar, födelsedagspresenter, lån och mammas bokhylla. Kan jag få tag på en intressant bok så spelar inte ursprungskällan så mycket roll.

(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?
Ingen aning då jag har böcker överallt samt dubbelt i alla hyllorna. Men några meter är det allt.

(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?
Det var alltid mamma som läste för mig när jag var liten. Oftast hade vi en lässtund precis innan jag skulle lägga mig eller efter middagen men innan bolibompa.

(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.
Ofta var det allt, men inte varje kväll. 

(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?
Jag har starka minnen av Frida böckerna (hästböcker, tro det eller ej) men det var säkert fler titlar än så.

(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?
Jag läser för mina elever titt som tätt.. Det brukar bli cirka tcå böcker per termin. I alla fall för år 6.

(13) Vad läser du då?
Förra året var det, Tommy och Flisen deckare av Lena Lillseste och Petter Lidbäcks världens elakaste fröken. Den ska jag läsa snart igen för de nya sexorna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh, minns faktiskt också Frida-häst-böckerna, men jag slukade ju hästböcker som liten förstås. Var en sådan tjej.:-)

2009-08-22 @ 11:12:51
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Vixxtoria

Angående Sagan om ringen, så är faktiskt den första boken den bästa. Så om du nån gång skulle läsa någon av böckerna, så är den första inte så dum. (Jag har för övrigt en person i min närhet som aldrig läser böcker utan att ha papper och penna i närheten, där alla namn och platser och smeknamn och relationer mellan karaktärerna tecknas ner. Jag tycker det är lite fusk, men om det behövs för att underlätta läsningen, så varför inte...)



Världens elakaste fröken har jag inte hört talas om. Den låter spännande, så den måste jag kolla upp vid tillfälle!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0