Utan onda aningar - Jan-Sverre Syvertsen

Jag fick en extrapresent av sambon på julafton. Han hade gjort en beställning från CDON och fått erbjudande om pockets till mycket förmånliga priser. Boken jag fick var utan onda aningar som jag läste ut igår.

Beskrivningen av boken lyder: Tonje Kvamme, 14 år, försvinner spårlöst på väg hem från handbollsträningen. Hon är som tonåringar är mest men har skaff at sig två farliga hobbyer att chatta på Internet och att strippa inför webbkamera för den som betalar. Nu får hon betala priset för sina aningslösa tilltag.
Det lilla samhället Ski, en bit utanför Oslo, är på ytan lugnt och sömnigt, men bland dess förtroendeingivande stöttepelare döljer sig flera farliga personer. När dessutom en internationellt orienterad pedofi lgrupp misstänks ha med flickans försvinnande att göra, inser poliserna i staden att det handlar om en kamp mot klockan innan Tonje Kvamme antingen hittas död någonstans i Europa eller dyker upp på filmer och fotografier på Internet, offer för vidrigheter vanliga människor knappt kan föreställa sig.
Något radikalt måste göras, och det är inte förrän den unga nykomlingen hos polisen, Lisa Lunde, tar kontakt med Sander Mørk, psykologen på Tonjes skola, som det lossnar. Men Mørk har ett förflutet han inte gärna talar om. Varför lämnade han sin tjänst i Stockholm så brådstörtat?

Detta är Syvertsens debutbok och det är en ganska ordinär deckarhistoria. En tjej blir kidnappad och ett gäng poliser försöker hitta henne. Boken är ok men det är inte en bok man sträckläser på grund av att man vill veta vad som händer sen. Jag saknar spänningen och ledtrådarna som leder till upplösningen. Jag hade redan i första delen av boken listat ut vem det är som är skyldig till kidnappningen. Syvertsen gör ett försök i mitten av boken att hotta upp berättelsen lite med hjälp av ännu en kidnappning av Tonjes bästa vän, vilket skulle kunna leda till en spännande vändning men icke.

Den historia som Syvertsen har valt hade egentligen kunnat vara riktigt spännande och pedofilvinklingen hade kunnat göra boken mer intressant, men tyvärr tycker jag inte att den delen får tillräckligt med utrymme. En ok debutbok och det ska bli intressant och se vad han kan hitta på i bok nr två I det fördolda. Envis som jag är måste jag se om författaren har utvecklats och om storyn i i det fördolda är bättre än i utan onda aningar. En bok som får hamna på min önskelista.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0