Jens Lapidus - Snabba Cash (ljudbok)

Det var längesedan som den här boken låg på topplistorna och var populär. Jag minns hur några jobbarkompisar pratade om den för längesen. Nu äntligen har även jag "läst" den. Eller ja, snarare lyssnat på den. Efter att ha varit väldigt skeptiskt till ljudböcker har jag nu ändrat uppfattning. Ljudboken är bra. Det gäller bara att hitta rätt plats och tid till att lyssna. Jag lyssnade till exepmel klart på Snabba Cash igårkväll när jag låg i badet. Där passade det ypperligt då man slapp tunga böcker och att hela tiden ha händerna över vattenytan. Jag har tidigare även tipsat om att ha ljudboken med på promenaden. Då är den ett väldigt bra sällskap.

Nu till boken. Detta går att läsa om den:
JW är Stureplanskillen som säljer kokain på de hetaste inneställena. Han gör vad som helst för att nå dit han vill. Jorge är latinon som kan allt om koks och som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåkeranstalten. Ingen kan k-branschen bättre än han. Mrado sköter indrivning åt bossen Radovan. Han drömmer om ett bra liv för sig och sin dotter, men det ligger riktigt långt borta.

Den kriminella världens egen logik för de tre samman, och det kan bara sluta på ett sätt: en kamp om liv och död. Och varför, egentligen? För snabba cash.

Morgan Alling är den som har läst in boken och han har gjort ett mycket bra jobb. Han läser inlevelse men försöker inte föreställa sig alltför mycket när han läser de olika personerna. Det är ett bra flyt i uppläsningen och hans röst passar bra in med historien som han berättar. 

Jag var väldigt skeptiskt till boken (vet egentligen inte varför) men har nu helt ändrat uppfattning. Det här är en mycket läsvärd bok som är riktigt spännande. Vi får följa tre olika personer med olika perspektiv och olika bakgrund inom samma bransch. Lapidus har beskrivit de tre olika männen på ett såpass bra sätt att du, trots att de håller på med olagligheter, vill att det ska gå bra för dem. Trots att Mrado är "den onda" har han en god sida.

Som många säkert redan känner till har Jens Lapidus skrivit en bok till; Aldrig fucka upp, där vi får följa med in i Stockholms undre värld ännu en gång.

                   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0