Mission completed - boksamtal.

Yes!! Då har jag haft boksamtal för första gången och det var faktiskt riktigt bra. Eleverna hade många kloka tankar och åsikter kring bokens innehåll. Till varje samtal gjorde vi en plusspalt och en minusspalt som vi skrev upp på ett stort vitt papper som vi sedan hade som en utgångspunkt för resten av samtalet. Det som är bra med detta är att barnen alltid har några stödpunkter att utgå ifrån plus att det väcker minnet till liv. Dessutom blir svaren lite mer avancerade än bara boken var bra, boken var dålig.

Dock var de inte vana vid den här formen av lektion, vilket gjorde dem ganska tysta och jag ledde samtalet lite för mycket. Jag tror jag är lite för van vid att vara den som för ordet. Jag hoppas att eleverna tar över mer nästa gång och styr samtalet lite mer och att jag bara kan sitta och njuta av det eleverna har att säga.

Känner mig långt ifrån nöjd med mitt boksamtal utan jag vill öva mer! Nästa läsår får det bli minst två samtal till...hör du det K?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0