Jane Austen-klubben - Karen Joy Fowler

Den här boken hittade jag på bokrea för 25:-. Jag trodde att den skulle vara en typisk chick-lit bok men jag blev positivt överraskad. Jag fick möta ett spännande persongalleri med olika, udda personer. Personen som jag utkristalliserat som huvudpersonen är Joeclyn som har en koppling till alla personerna i klubben och som också kommer på hela idén. De övriga deltagarna känner inte varandra innan utan möts först i klubben. Klubben träffas en gång i månaden och diskuterar en ny bok varje gång. Samtidigt får man följa en deras liv och problem. Jag hade velat veta mer om varje person. Jag tycker att Fowler får till varje personbeskrivning väldigt bra.

Detta står på baksidan:
Jane Austen-klubben är Jocelyns idé. Själv brukar hon föredra sina hundar framför människor, men bestämmer sig trots det för att samla sex vänner, fem kvinnor och en man, för att en gång i månaden diskutera Jane Austens böcker. Men det blir i stället sina egna liv de pratar mest om under de sex månader de möts: äktenskap testas, kärleksaffärer inleds, ungdomssynder avslöjas och livsdrömmarblottläggs. Boken avslutas med biografiska fakta om Jane Austen och hennes författarskap. Dessutom finns listade de frågor som tas upp till diskussion i romanen och som kan utgöra underlag för en bokcirkel om Jane Austens böcker.

Boken finns att smygläsa OCH köpa på bokrea på ADLIBRIS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0