Dean Koontz

Det var längesen som jag skrev om en författare. Den här gången tänkte jag ta upp ännu en av mina favoriter Dean Koontz. Den första pocketboken jag köpte som ung vuxen var just av Dean Koontz och jag minns fortfarande när jag stod inne i affären och valde ut den. Detta var efter jag sett en skräckfilm som baserades på en av hans böcker, Phantoms. Jag tror aldrig jag varit så rädd som när jag såg den, ensam hemma. Hu får nästan rysningar bara jag tänker på det, Efter den filmen bestämde jag mig för att jag ville ha en bok av honom och gick in och köpte viskningar (hans genombrottsroman som utkom 1980). Har inget jättetydligt minne av den nu såhär ett par tusen böcker senare så det är no´g dags för en omläsning när det gäller den boken. Det som jag gillar med Koontz böcker är att det är en normal värld men med en övernaturlig twist. Det som händer går alltid att förklara på något sätt. Inte fantasy men ändå något som får en att fundera över spöken, andar och andra övernaturliga ting.

Dean Koontz föddes den 9 juli 1945 i Everett, Pensylvania, USA. Hans första bok kom 1968 efter en deal med sin fru, hon skulle försörja honom medan han skrev och lyckades han inte skulle han börja jobba igen. Debutromanen var en science fiction roman vid namn Star Quest. Det var också i den genren han skrev under sina första tio år. Han försökte sig även på andra genrer men då under pseudonym som till exempel; Brian Coffey och Aaron Wolfe. Det var i slutet 70-talet som han slog igenom ordentligt och då inom skräckgenren.

Koontz nästa bok heter Relentless och släpps i Maj i USA.


Ett urval av mina Koontz-böcker. Av varierande kvalitet.

Kommentarer
Postat av: rikard

Hej, Koontz läste jag mycket i tonåren.. har även börjat läsa om några böcker nu.. bla Viskningar och Phantoms... guldböcker!

2009-03-14 @ 08:36:58
URL: http://jagpappa.blogspot.com/
Postat av: Emmz

Hej, om du inte har läst "Mörkret faller" utav Koontz, så tycker jag att du ska göra det, det är verkligen en utav hans bästa böcker :D

2010-10-30 @ 07:02:24
URL: http://saralith.blogg.se/
Postat av: Helene

Jag ääälskar Koontz. Han skriver varierat och ingen bok är den andra lik. Det är den författare som jag har läst flest böcker av..

2010-11-11 @ 18:15:18
URL: http://smultronblomster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0