Grattis Lennart Hellsing 90 år

"All pedagogisk konst är dålig är dålig konst, men god konst är pedagogisk"

Igår firade barnboksförfattaren Lennart Hellsing sin 90-års dag. Han uppmärksammas just nu åde i affärer och i tidningar. Mina minnen av Hellsin gäller främst hans A BC-bok och krakel spektakel. Hellsing var även en av de personer vi pratade om på lärarutbildningen under barn- och ungdomsböckerkursen (långt ord). Det som Hellsing är bra på är att blanda in många existensiella frågor i sina barnböcker, men på ett sätt som barn förstår. Han leker med språket och skriver på vers. Sättet han skriver på gör att man minns. Jag tror jag har sjunigt krakep spektakel genom hela min barndom och den sitter i huvudet än.

Ett alfabet är en finurlig sak som börjar från början och slutar där bak.

Igår gick det en dokumentär om Hellsing på K-special. Tyvärr missade jag den. Som tur är kommer den i repris på söndag 13:45 på Svt 2.

Krakel Spektakel
Kusin Vitamin
hängde och svängde
i en gardin:
För hej och hå
i gardinen den blå!
Krakel Spektakel
vad tänker du på?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0