Förbjudna bibliotek på skolan

Jag hittade den här länken hos Bokyllning. Jag tycker det är lite intressant med tanke på vad lärare och föräldrar idag gör för att få sina elever att läsa. Här kan man läsa om ett annat sätt att se på litteratur. På den här skolan är all litteratur inte godtagbar utan man ska läsa det som anses passa en viss tro. Det här handlar alltså om en katolsk skola som är rädd att vissa klassiker kan få eleverna att ifrågasätta sin tro.

Själv är jag av en helt annan tro. Jag tycker att så länge barnen hittar något som är intressant att läsa så ska de få läsa det. Om det så är Harlequinromaner, faktaböcker eller sagan om ringentriologin. Det spelar ingen roll så länge det blir en inkörsport till litteratur och väcker ett läsintresse. Många av dagens ungdomar är väldigt stressade av alla intryck de får och att sätta sig ner med en bok är ett enkelt sätt att varva ner. Om en så kallad "dålig" bok hjälper dem till detta är jag med på det. Då får jag något att utgå från och kanske tipsa vidare till annat.

I det här exemplet ovan så har ju förbudet i och för sig lett till att fler ungdomar just på den här skolan läser böcker. Mycket beroende på att de är just förbjudna. Jag tycker flickan i texten är väldigt uppfinningsrik och innovativ. Hon kan gå långt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0