Maratonmarshen - Stephen King alias Richard Bachman

Som jag har skrivit tidigare hade jag inte riktigt koncentrationen att starta med en av mina olästa böcker. Jag hade svårt att koncentrera mig och tankarna vandrade lätt vidare till andra måsten i livet som jag EGENTLIGEN inte behöver ta itu med, men eftersom hösten har varit så sönderstressad är det inte lätt att helt plötsligt ändra på det bara för att man är ledig. Så jag sökte genom min bokhylla efter en gammal favorit och hittade den här. Boken hittade jag för några år sedan på ett antikvariat här i Kungälv (som tyvärr lagt ner).

Boken handlar om en 17-årig kille som heter Ray Garraty som ska tävla i den ultimata tävlingen; Maratonmarshen. 100 pojkar ska tävla om det ultimata priset; att få allt vad de önskar sig under resten av sitt liv. Detta är inte bara en tävling om det ultimata priset, utan också en tävling på liv eller död. Den som går under 6.5 km i timmen tre gånger blir inte bara diskvalificerad utan även skjuten av majorens män. Ray får under marshen höra några av de andras livsöden och får en bättre insikt i sitt eget liv och varför han själv ställer upp i det här loppet. Han får också se hur olika människor beter sig under press och vad dessa ultimata förhållanden kan göra med en människa. Detta under tiden som pojkarna en efter en försvinner i ekot av gevärssalvorna.

Detta är en berättelse om Amerikas vinna eller försvinna, störst vinner mentalitet som har dragits till sin spets. Det finns bara en vinnare och resten är förlorare som avyttras på värsta tänkbara sätt och utan pardon. Vi har storebror (majoren) som övervakar samhället (pojkarna) och ser till att de följer de regler som gäller.

Den här boken är verkligen ingen skräckbok så som Kings andra tidigare verk utan han berättar istället om ett samhälle så som det skulle kunna se ut i framtiden om kommersialismen och vinna eller försvinna mentaliteten skulle få ett större spelrum. Det skapar verkligen en skrämmande tanke.

Är man intresserad av boken vet jag tyvärr inte riktigt var man kan få tag på den. Jag hittade den som sagt på ett antikvariat. Den kanske finns på tradera, gojaba eller på biblioteket. Om någon vill söka på boken sök då även på Richard Bachman (King skrev boken under pseudonym).

Är man intresserad av att veta mer om Amerika (den icke glorifierade versionen) föreslår jag att man ser någon av filmerna som Michael Moore har gjort. Den senaste jag såg var Sicko som handlar om Amerikas sjukförsäkring och hur den egentligen fungerar. Mycket intressant dokumentär som gör att man uppskattar Sveriges sjukvård mer...trots en del köer.

Min hittade jag på ett antikvariat. Vet inte om de finns att få tag på i affär

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0