En Författare - Joanne Harris

En av de författare som jag har fastnat för och som jag har köpt det jag har kommit över av är böcker av Joanne Harris. Hon skriver om sköna, lite annorlunda miljöer och har alltid någon annorlunda tvist i sina böcker som jag gillar. Jag gillar även de omslag böckerna har. De är riktiga små konstverk som bara skriker Frankrike.

Mrs Harris bor i Storbrittannien tillsammans med sin man Kevin och dottern Anouchka (känner ni igen namnet från boken choklad?). Hon föddes 1964 och arbetade som fransklärare innan hon - nästan över en natt -  blev en framgångsrik bestsellerförfattare. Joanne Harris skriver gärna om Frankrike, ett land som hon är väl förtrogen med eftersom hennes mamma är fransyska, och familjen tillbringade alla sina semestrar i Frankrike. Choklad (1999) blev  en stor succee, utgiven i 30 länder, och förvandlades även till Oscarsnominerad film med skådespelarna Juliette Binoche och Johnny Depp. Efter succén med Choklad har Joanne utkommit med ytterligare böcker. På svenska har dessa utkommit:

En doft av apelsin
(2002)
Underströmmar (2003)
Kärlekens dårar (2004)
En smak av vin (2005)
I virvlande dans (noveller, 2006).
Gentlemän och spelare (2006)
Karamellskorna (2008)

Joanne har även skrivit en kokbok tillsammans med Fran Warde, Det franska köket, där hon delar med sig av sina egna familjerecept.

För mer information om Joanne Harris och hennes böcker kan man gå in på hennes hemsida http://www.joanne-harris.co.uk/.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0