Bokkedja: Utanförskap

Jag tänkte försöka mig på en sån här bokkedja. VI får se hur den slutar.

När jag tänker på utanförskap föll mina tankar direkt på Om en pojke av Nick Hornby. Marcus är en 12-årig pojke som precis har flyttat till en ny stad. Han är annorlunda och blir direkt utsatt av en del av klasskamraterna. Istället för att vända sig till sina jämnåriga och försöka bli vän med dem hittar Marcus Will som är en ungkarl som trivs bra med sitt ensamma och udda liv.....



.....Udda liv får mig att tänka på Vianne Rocher i choklad som drar från by till by i Frankrike för att hitta sig en plats i tillvaron. För att försörja sig öppnar hon en chocolaterie där hon säljer den mest underbara choklad. Samtidigt försöker kyrkan få folket att se det som en synd och få henne och lägga ner sin verksamhet och försvinna.....




....kyrkans män får mig åter igen in på min senaste läsupplevelse flyga drake och hur talibanerna behandlade afghanerna och förtryckte dem i Allahs namn. Människor som rättfärdigar onda handlingar och gömmer sig bakom sin religion....





......I häxornas försvarare får man följa Jan Gillous resa genom historien om häxjakt. Även dessa kvinnor blev jagade och dödade på grund av religion. 



Det blev mycket religion i bokkedjan, men jag är ändå ganska nöjd med att jag har fått ihop en. Såhär i efterhand hade jag nog kunnat slänga in en och annan bok till.

Ha en bra kväll

 

Kommentarer
Postat av: Malin Lindsjö

Jag hoppas du är medveten om att du precis fått mig att beställa 10 böcker från adlibris. Får du procent på deras vinst? ;)

2009-01-12 @ 22:27:55
Postat av: Sofie

Nej jag fr ju inte det, men det hade passat bra, speciellt om du beställt på grund av mig ;)

2009-01-13 @ 16:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0