Köp inte den här boken - Ann-Christin Gramming

Tankeväckande och läsvärd bok som är skriven i bloggform. Boken handlar om Ann Christins beslut om köpstopp under ett helt år och vi får följa hennes vardag och hur hennes beslut påverkar henne.

 Ett helt år utan shopping? 365 dagar utan cafébesök och nya kläder? 52 veckor utan att handla böcker, tidningar och skivor? Kan du tänka dig det?

Det kunde Ann-Christin Gramming. Under ett helt år vägrade hon köpa annat än det mest livsnödvändiga. I den här boken berättar hon medryckande och inspirerande om sina upplevelser som "konsumtionsrebell".


Boken väckte definitivt många tankar på ens egen vardag och vilka köpbeslut man tar. Till exempel har shopping blivit mer än bara något man gör när man behöver något hemma eller i garderoben. Shopping är numera ett sätt att umgås på. En träff med en kompis brukar allt som oftast resultera med fika/lunch på något café/någon restaurang. Innan/efter går man och spanar i affärer och kommer ut med en liten påse med något man egentligen inte behövde. Det fick mig att börja fundera på varför man inte bara kan åka hem till varandra eller bara göra något så enkelt som att ta en promenad. Behöver vi egentligen fikan och affärsbesöken? Att jag själv ska ha ett köpstopp känns inte speciellt aktuellt men jag kommer definitivt börja fundera på hur jag umgås med mina vänner och vad jag egentligen spenderar mina pengar på.

Definitivt läsvärd och den väcker verkligen tankar kring konsumtion och hur långt ner i jorden man egentligen har stoppat sitt huvud. Våga vägra shopping???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0