Boksamtal

Imorgon börjar jag och min kollega med boksamtal i en språkval svensk/engelskagrupp på jobbet. Det ska bli riktigt kuöl då jag aldrig haft boksamtal förut. På grund av vårt klientel i gruppen har vi bestämt oss för att köra med lättlästa böcker vilket jag har varit lite skeptisk till. När jag tänker på lättlästa böcker associerar jag till barnsliga, tunna böcker som förenklar innehållet på tok för mycket. De är torftiga utan några som helst beskrivningar av personer eller miljö. De berättar en historia från början till slut och that's it.

Jag har nu fått ändra min uppfattning nu. Vi har köpt in lättlästa böcker från bokförlag som heter Hegas och Argasso som har publicerat riktigt bra lättlästa böcker som passar alla åldersgrupper ända upp till gymnasienivå. Även om historierna är enkelt beskrivna så är de otroligt spännande och blir inte för enkla och barnsliga som så många andra lättlästa böcker kan bli.

Dessa rekomenderas till ungdomar som inte har hittat sin läsglödje. De är enkla att komma in i och kan kanske skapa ett läsintresse. Hegas har förövrigt bokrea just nu=)


På bilden ser vi: Farligt besök - Åsa Storck, Vittne - Robert Swindells och Årets match - Torsten Bengtsson

Kommentarer
Postat av: Åsa S

Hej!



Kul att ni valt min bok (Farligt besök)! Skulle vara kul att få veta vad dina elever tycker om den!



hälsningar Åsa

2009-04-21 @ 15:39:42
Postat av: Sofie

Självklart berättar vi vad de tycker. Jättekul att du hörde av dig Åsa.

2009-04-22 @ 13:53:36
URL: http://sofiemarika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0